Jak wartościowe są wyniki naszych zawodników w skali światowej? Jak rozwija się nasza pływacka młodzież? Jakie perspektywy ma nasz zawodnik czy syn lub córka? Często mamy problem z ich umiejscowieniem. Ranking nie zawsze jest przydatny. Dużo tu zależy od daty uzyskania wyniku, kalendarza imprez w różnych krajach. Dziesiąte miejsce w światowym rankingu na pływalni 50m uzyskane w lutym ma się nijak do 10 miejsca już po rozegraniu najważniejszych krajowych czy światowych imprez, np. w sierpniu. Do oceny wyników używam czasem punktacji wielobojowej, uznając pokonanie granicy 900 pkt za wejście do światowego poziomu. Dotyczy to jednak jedynie zawodników w pełni swojego sportowego rozwoju i do tego będących na najwyższym poziomie. Trudno też porównać zawodników w różnym wieku. Np dwunastolatka ze starszym juniorem. Jest jednak na to wszystko sposób.
Klaus Rudolph opracował tabele uwzględniające płeć, wiek, styl i dystans. Dla każdego wieku, od 8 lat do open, i każdej konkurencji przypisał wartość punktową od 1 do 20. Co te punkty oznaczają?

  • 20 – poziom światowy
  • 19 – dołączenie, zaplecze, poziomu światowego
  • 17,18 – poziom czołówki krajowej
  • 16 – dołączenie, zaplecze, czołówki krajowej

 

Od 11 do 15 pkt mamy poziom regionalny, wojewódzki:

  • 14,15 – dobry
  • 12,13 – średni
  • < 11 – słaby

 

Punktacja od 1 do 10 jest pomocna w organizacji grup w klubie:

  • >10 – kategoria I
  • 7,8,9 – kategoria II
  • 5,6 – kategoria III
  • 3,4 – kategoria IV
  • 1,2 – kategoria V

 

W kategoriach dzieci i młodzieży,  ze względu na  wszechstronne szkolenie, oceniamy  w 4 stylach +zmienny+ długi dystans. Np; sprawdzian dla 11,12 latków:    50m mot, grzb, klas, kr+200zm+400kr.

Zobaczmy jak w skali Rudolpha wyglądają wyniki naszych najlepszych zawodników, tych, którzy wypełnili minima na Mistrzostwa Świata w Budapeszcie.

Na żółto zaznaczyłem najwyższej klasy wyniki.

Tabele Rudolpha na różne lata możemy znaleźć tutaj…  Najwygodniej jest wykorzystać swimrankings.net ustawiając z rozwijanej listy ( z lewej, poniżej menu) punktację Rudolpha.
Świetnym pomysłem jest wykorzystywanie tej punktacji w sprawdzianach czy zawodach. Dzięki temu dzieciak np. trzynastoletni skutecznie może rywalizować z seniorem. Co może uczynić takie zawody niezwykle atrakcyjnymi.

 

Wypowiedz się:

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This