Trening na weekend – serie testowe

I znowu weekend! Można zabrać się do solidnej pracy;) Kierując się prośbami Masterów i Age Grouperów publikuję treningi w całości. Teraz jednak napiszę krótko o ważnym elemencie cyklu treningowego, zadaniach, seriach, testowych.
Aby trening był skuteczny, należy konstruować go tak, by była możliwość kontroli jego skuteczności:)
Chociaż celem pływania wyczynowego jest rywalizacja na zawodach, starty w nich nie mogą być jedynym sprawdzianem jakości treningu. Rozgrywane są zbyt rzadko, a start w nich jest sprawdzianem dla zbyt wielu elementów, wielu cech, kompleksowym. Osiągnięty wynik, nawet „życiówka”, nie mówi nam wiele o tym co poprawiliśmy, czy aby na pewno wszystkie cechy, czy niczego nie zaniedbaliśmy? Można przecież wyobrazić sobie sytuację, że zaniedbujemy trening aerobowy, ale dzięki większej pracy na siłowni, mimo wszystko osiągamy satysfakcjonujący ( bądź nie) wynik. Nie wiemy dlaczego tak się stało, nie potrafimy zidentyfikować poszczególnych elementów sukcesu lub porażki. Nie będziemy mogli wtedy prawidłowo zaplanować dalszego procesu treningowego.

W treningu natomiast często mamy potrzebę i możliwość kształtowania i kontrolowania cech motorycznych w sposób analityczny. Najprościej jest powtarzać co jakiś czas takie samo zadanie. Jeśli jest wykonane szybciej, czy na niższym tętnie, mamy informację, że cechę jakie to zadanie kształtuje, poprawiliśmy. Co zrobić z taką informacją?
Zaproponuję teraz zadanie testowe, z założenia mające kontrolować, ale i kształtować zdolności aerobowe:

 W pierwszym tygodniu płyniemy 4×100 kr z przerwą 15 sek. Zadanie, jako całość ma być wykonane jak najszybciej, tzn suma czasów czterech odcinków ma być jak najmniejsza. Podkreślam to, żeby nie popłynąć np pierwszej „setki” na maksa, w kolejnych walczyć o życie;) Czas wykonania zadania i tętno zarejestrowane natychmiast po zakończeniu, notujemy.

W drugim tygodniu, (dobrze jest zadanie to wykonywać w tym samym dniu tyg) dokładamy kolejną „setkę”. Płyniemy 5×100 kr p 15”. Znowu notujemy czas i tętno. Jeśli czas wykonania jest taki sam jak w poprzednim tyg, lub lepszy, w kolejnym dokładamy kolejny odcinek. Jeśli gorszy, w kolejnym mikrocyklu powtarzamy ilość powtórzeń, nie zwiększamy jej. I tak dalej. Az do np. 15×100.
Tu muszę zrobić ważną uwagę. Zadanie początkowe, 4×100 z p 15” dla bardziej zaawansowanego pływaka może być progowe bądź zdecydowanie anaerobowe. Wtedy możemy sprawdzać tą cechę, lub rozpocząć serie testowe od wyższego poziomu, np. 8, 10 czy 12 x 100. Tętno po zakończeniu zadania wskaże w jakiej strefie energetycznej się poruszamy.

  

O strefach energetycznych ( A1, A2 itd. ) czytaj tutaj…

Wiele ćwiczeń technicznych znajdziesz tutaj… Sugeruję zapoznanie się z podstawowymi zasadami pływania kraulem, kliknij…

W dziale „Trening i technika” znajdziesz inne propozycje treningów na weekend.

 

Powodzenia!
PS Jeśli masz pytania, potrzebujesz wyjaśnień, pisz na mariusz@artswim.pl

 

 

Wypowiedz się:

KlubbenFit

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This