Everything is under control!

swimming pool

Joanna Budzis, STREAMLINE Leadership Academy:

W poprzednich artykułach wspominałam, że odpowiedni feedback od trenera i rodziców wpływa na pewność siebie zawodnika. Dodatkowo, świadomość swoich mocnych stron pomaga sportowcom poczuć się pewnie i kieruje koncentrację na odpowiednie elementy wyścigu. Poczucie kontroli skutecznie obniża stres i obawy przed rywalizacją. Pytanie: Co jeszcze możemy zrobić, aby poczuć, że panujemy nad sytuacją?

Pływanie: co możemy kontrolować?

W tym pięknym sporcie sprawa jest jasna- każdy ma swój tor i liczy się czas. Mamy wpływ na nasze myśli, emocje, i nasze zachowanie. Czyli liczy się ciało i umysł. Inni zawodnicy, trenerzy, rodzice, technologia, pogoda, przeszłość i przyszłość nie mają znaczenia i są poza naszą kontrolą. Biorąc pod uwagę, że w danym momencie możemy mieć w głowie tylko jedną myśl, lepiej aby świadomie je dobierać i żeby dotyczyły elementów które możemy zmieniać. Oprócz licznych narzędzi które pomagają nam budować pozytywne myśli, możemy także zawczasu zaplanować to co mamy robić przed startem i tuż po nim. Skoro liczy się TU i TERAZ, to należy przygotować instrukcje krok po kroku, aby jak najlepiej wykorzystać ten moment.

Obserwuj mistrzów!

Zwróć także uwagę na rutynę przedstartową światowej klasy sportowców. Często wykonują oni gesty i rytuały, które nie tylko dają poczucie kontroli i pewności siebie, ale odpowiednio pobudzają lub uspokajają ich do startu. Przykładem może być sam Michael Phelps i jego charakterystyczna pozycja przed słupkiem i ruch ramion tuż przed startem. Niektórzy lekkoatleci, np. Yelena Isinbayeva angażują publiczność w głośny doping, bo to pobudza ich i motywuje do udanych występów. To wszystko to przykłady świadomie przygotowanych praktyk.

Checklista: twoja własna rutyna

Czy potrafisz przypomnieć sobie co dokładnie robisz bezpośrednio przed wyścigiem? Jak się rozgrzewasz? Jak zakładasz czepek? Co mówisz sobie w myślach? W jaki sposób wchodzisz na słupek? Stwórz swoją rutynę przedstartową która pomoże ci zachować spokój i kontrolę nad sytuacją. W skład takiej rutyny wchodzą także konkretne sformułowania dialogu wewnętrznego np. „Jest moc, jestem gotowy!”. Zaplanuj i opanuj do perfekcji wszystkie kroki. To będzie twoja tzw. checklista, po wykonaniu wszystkich kroków poczujesz gotowość do startu.

Joanna Budzis

 Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:

Komunikacja, motywacja i pewność siebie
Formułowanie celów
Satysfakcja i radość
Pogadaj ze sobą!

Wypowiedz się:

KlubbenFit

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This