Formułowanie nawyków

film

Joanna Budzis (Olimpijka, Medalistka Mistrzostw Europy, Rekordzistka i Mistrzyni Polski, absolwentka Psychologii Uniwersytetu w Pittsburghu), STREAMLINE Leadership Academy: 

Czy masz już swoją „taśmę”? Jak ważne jest formułowanie nawyków? 

W poprzednich artykułach zwracałam uwagę na istotną rolę wizualizacji i rutyny przed startem w optymalnym przygotowaniu do startu. Te i wiele innych elementów treningu mentalnego przyczynia się do zwiększenia poczucia kontroli, ale również pomaga zautomatyzować pewne procesy. W przypadku rozwoju umiejętności fizycznych, dochodzimy do momentu gdzie zawodnik jest w stanie wykonywać czynności automatycznie, bez pełnej świadomości każdego ruchu. Ten automatyzm to po prostu nawyk. Takie zbiory poprawnych nawyków, w połączeniu z technikami treningu mentalnego są podstawą tworzenia silnej psychiki sportowca.  

“Kiedy Phelps był nastolatkiem, po każdym treningu Bowman mówił mu, by szedł do domu i pooglądał nagranie. Miał je oglądać przed pójściem spać i po przebudzeniu. Nagranie nie było niczym rzeczywistym. Było umysłową wizualizacją idealnego wyścigu. Co noc przed zaśnięciem i każdego ranka, tuż po przebudzeniu, Phelps wyobrażał sobie siebie, jak wskakuje do basenu i, w zwolnionym tempie, płynie idealnie. Wizualizował ruchy, ściany basenu, nawroty i końcówkę. Wyobrażał sobie ślad za swoim ciałem, wodę kapiącą z ust, gdy jego twarz wynurzała się z wody i uczucie zdejmowania czepka pod koniec. Leżał w łóżku z zamkniętymi oczami i oglądał całe zawody, z najdrobniejszymi szczegółami, wciąż na nowo, aż znał na pamięć każdą jedną sekundę.” (frag. Siła nawyku, C. Duhigg) 

Wykształcenie kilku kluczowych nawyków, pozwala lepiej kontrolować także inne elementy przygotowań. Wizualizacja idealnych startów w komfortowych warunkach domowych, w trakcie treningu, a potem na zawodach pomaga zawodnikowi poczuć, że to kolejne rutynowe działanie, które wzmaga procesy automatyczne i tzw. stan flow – kiedy nie czujemy stresu i nie myślimy o środowisku zewnętrznym. W trakcie intensywnych treningów wystarczyło, że trener powie „włącz taśmę” aby Phelps reagował i dawał z siebie wszystko. W trakcie zawodów wystarczyło hasło „przygotuj taśmę” aby zawodnik był psychicznie gotowy do startu. 

Tego rodzaju taśma, czyli niezliczone powtórki wizualizacji wyścigów, pomaga nam także przygotować automatyczne reakcje na błędy i niekontrolowane sytuacje. Warto podkreślić, że trening wyobrażeniowy opiera się także na tworzeniu wizji, w których popełniamy błędy. W ten sposób przygotowujemy procedury reagowania na trudne sytuacje. Gdy zdarzy się, że coś idzie nie po naszej myśli np. okularki spadają lub przepuszczają wodę, włączamy tę samą taśmę, która pomaga nam zachować spokój i wrócić do wyćwiczonych nawyków. Po prostu realizujemy program, podążamy według planu. W takiej sytuacji znalazł się sam Phelps w 2008, w olimpijskim wyścigu na 200m stylem motylkowym, gdy przeciekły mu okularki. Zapytany po wyścigu jak się czuł nic nie widząc, odparł: „Tak, jak to sobie wyobrażałem”. Był przygotowany na taką ewentualność. Dodatkowo, ćwiczył tą umiejętność trenując po ciemku i wykorzystując wspomnianą taśmę.  A Ty masz już swoją taśmę?

Joanna Budzis 

 Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:

Wizualizacja
 Komunikacja, motywacja i pewność siebie
 Formułowanie celów
 Satysfakcja i radość
 Pogadaj ze sobą!
 
Everything is under control!– Poradzić sobie ze stresem – rytuał

Wypowiedz się:

KlubbenFit

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This