Pewność siebie

wall

Joanna Budzis (Olimpijka, Medalistka Mistrzostw Europy, Rekordzistka i Mistrzyni Polski, absolwentka Psychologii Uniwersytetu w Pittsburghu), STREAMLINE Leadership Academy:  

Pewność siebie- stała cecha charakteru czy umiejętność którą można wyćwiczyć? 

Praca której nie unikniesz

Ciężka praca i trening to najważniejszy element sukcesu w sporcie. Istnieje przekonanie, że niektórzy zawodnicy mają talent i nie potrzebują trenować tyle co ci o słabszych predyspozycjach fizycznych i psychicznych- nic bardziej mylnego. Takie osoby najzwyczajniej nie wykorzystują w pełni swojego potencjału. Pewność siebie budujemy na podstawie przekonań, że wykonaliśmy założenia treningowe i daliśmy z siebie wszystko. Potem nie pozostaje nam nic innego jak zaufać swojemu przygotowaniu i oddać kontrolę naszemu ciału. Czujesz się niepewnie? Może dlatego, że jesteś świadomy własnych niedociągnięć na treningu? Może warto to zmienić i postawić sobie konkretne cele, które możesz mierzyć? 

Codzienne sukcesy- małe i duże

Przed każdym startem warto przypominać sobie swoją ciężką pracę, jednak nasza pamięć często bywa zawodna w sytuacjach stresujących.  W chwili stresu, najczęściej automatycznie przypominamy sobie argumenty świadczące za tym, że faktycznie mamy powody do obaw przed tym, co się za chwilę stanie.  Wtedy najłatwiej jest nam sobie przypomnieć słabo realizowane treningi, omijane powtórzenia, i brak konsekwencji np. w trzymaniu odpowiedniej diety. Jak temu zaradzić? Po tym jak sformułujesz sobie cele krótko i długoterminowe, sporządź plan działania tydzień po tygodniu, dzień po dniu. Pod koniec każdego dnia treningowego wypisz 1-3 rzeczy, które wykonałeś lub których nauczyłeś tego konkretnego dnia. Pomyśl o barierach jakie pokonałeś. Sporządzaj listę małych, codziennych sukcesów jak np. dodatkowa seria brzuszków, czy rezygnacja z pączka, na rzeczy banana przed treningiem. Sumując te drobne sukcesy tworzysz bazę danych z setkami argumentów świadczącymi za tym, że jesteś w pełni przygotowany i gotowy sprostać wyzwaniom na zawodach. 

Pewność siebie= kontrola

Zrób listę tego co możesz kontrolować i wybierz z niej te elementy na których warto się skoncentrować.  Nie pozwól aby twoja pewność siebie została zachwiana tylko przez to, że skupiasz się na rzeczach na które i tak nie masz wpływu. Końcowy rezultat, inni zawodnicy, oczekiwania innych, przeszłość, sędziowie, technologia, to elementy które są poza naszą kontrolą i powodują poczucie niepewności gdy poświęcamy im za dużo uwagi. Zaakceptuj środowisko w jakim przychodzi ci konkurować i skoncentruj uwagę na sobie. A co jeśli poprzednie starty były nieudane? Zaakceptuj błędy, stwórz plan jak możesz poprawić te konkretne elementy,  wykonaj swój rytuał symbolizujący zakończenie analizy i przystąp do kolejnej konkurencji z „czystą kartką”. 

Ready, set, go! 

Pozdrawiam,
Joanna Budzis 

Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:

– Wizualizacja
 Komunikacja, motywacja i pewność siebie
 Formułowanie celów
 Satysfakcja i radość
 Pogadaj ze sobą!
– 
Everything is under control!– Poradzić sobie ze stresem – rytuał
Formułowanie nawyków

 

Wypowiedz się:

KlubbenFit

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This