Pewność siebie i efekt drużyny

team

Joanna Budzis (Olimpijka, Medalistka Mistrzostw Europy, Rekordzistka i Mistrzyni Polski, absolwentka Psychologii Uniwersytetu w Pittsburghu), STREAMLINE Leadership Academy:  

Pewność siebie i efekt drużyny 

Czy pływanie to sport drużynowy? Oprócz korzyści towarzyskich i ułatwień związanych z treningiem w wodzie, jest jeszcze wiele pożytków bycia częścią drużyny. Kontynuując dyskusję na temat pewności siebie należy podkreślić rolę drużyny i trenera w budowaniu pewności siebie zawodnika i postrzeganiujego skuteczności w realizacji zadań i celów. Niemożliwe? A jednak! 

Trening fizyczny 

Istnieją cztery główne źródła pewności siebie u sportowców. Pierwszym i najbardziej powszechnym jest świadomość realizacji programu treningowego. Realizujemy obciążenia i wiemy że nic nie jest w stanie nas zniszczyć. Dobrym pomysłem jest prowadzenie przez zawodników zeszytów treningowych (stary, sprawdzony sposób) lub okresowa analiza realizacji planu treningowego wspólnie z trenerem. W przypadku młodszych zawodników, również ważne są krótkie podsumowania i feedback dotyczący ich pracy.  To wszystko buduje ich świadomość rozwoju umiejętności i progresu w realizacji celów- podstawy motywacji wewnętrznej. 

Trening mentalny 

Następnym krokiem jest umiejętność stosowania strategii samoregulacji czyli m.in. wspomniany pozytywny dialog wewnętrzny, wizualizacja, koncentracja, kontrola pobudzenia, czy rutyna przedstartowa. Te elementy pomagają nam kontrolować nasze ciało i umysł w wymagającym środowisku zawodów. Elementy treningu mentalnego pozwalają nam przygotować reakcje na własne błędy i potknięcia, w taki sposób aby potem wykorzystać nasz potencjał w kolejnych startach. To co przydarza nam się na zawodach i w codziennym treningu nie jest aż tak istotne jak nasze reakcje na te wydarzenia. Umiejętności mentalne pomagają nam przygotować świadome reakcje zarówno na pozytywne i negatywne doświadczenia. Ilu z nas nie potrafiło sobie poradzić z porażką, dyskwalifikacją, krytyką ze strony trenera lub rodziców, czy po prostu kiepskim samopoczuciem?  

Moje sukcesy 

Trzecim źródłem pewności siebie są nasze własne doświadczenia sukcesu. Każdy powinien mieć własną definicje sukcesu i mapę swoich celów. Monitorując ich realizację budujemy poczucie własnej skuteczności w tym co robimy. W chwilach zwątpienia w siebie przypomnijmy sobie nasze poprzednie sukcesy! Jak się wtedy czułeś? Co widziałeś? O czym myślałeś? Przywróć w myślach ten obraz i wszystkie związane z nim uczucia. Następnym razem, gdy osiągniesz sukces opisz to i zanotuj odpowiedzi na te pytania. Pozwoli ci to utrwalić „uczucie sukcesu”, które będzie potem źródłem inspiracji, motywacji i pewności siebie. 

Moja drużyna 

Wspólnie z trenerem i kolegami z drużyny możemy stworzyć środowisko przepełnione  sportową pewnością siebie.  Drużyna, która okazuje sobie wsparcie, zaufanie i tolerancję jest oparciem w środowisku zawodów. Trenerzy powinni poświęcać czas poza treningiem na budowanie komunikacji z zawodnikami, i pomiędzy nimi. Krótkie zebrania po treningu dadzą możliwość przekazania obustronnego feedbacku, co buduje atmosferę współpracy i zaufania.  Zajęcia i warsztaty z budowania ducha drużyny pomaga stworzy tożsamość drużyny, której każdy chce być członkiem. Zarówno na zawodach jak i na codziennej sesji treningowej, utożsamianie się z drużyną i otrzymywanie wsparcia emocjonalnego od jej członków ma pozytywny wpływ na postawę zawodnika. Dodatkowo, od tak zaufanych osób łatwiej przyjmujemy komplementy i argumenty potwierdzające naszą gotowość i skuteczność. 

SWIMMERS, TEAM-UP! 

Pozdrawiam, 
Joanna Budzis 

Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:

– Wizualizacja
 Komunikacja, motywacja i pewność siebie
 Formułowanie celów
 Satysfakcja i radość
 Pogadaj ze sobą!
– 
Everything is under control!– Poradzić sobie ze stresem – rytuał
– Formułowanie nawyków
Pewność siebie

 

Wypowiedz się:

KlubbenFit

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This