Believe

Joanna Budzis, STREAMLINE Leadership Academy:

Pokaż mi co masz w głowie, a powiem ci jakim jesteś sportowcem. 

Pogadaj ze sobą! 

Dialog wewnętrzny jest uznawany za podstawowe narzędzie w kontroli naszego umysłu. Trening mentalny opiera się na budowaniu świadomości tego co mówimy sami do siebie. Brzmi śmieszne? Ilu z nas potrafi to wykorzystać? Niestety tylko nieliczni…

To co mówimy sobie w myślach ma bezpośredni wpływ na nasze zachowanie, a przede wszystkich na to czy czujemy się pewni siebie w danej sytuacji. Pomyśl, ile razy w ciągu dnia powtarzasz sobie w głowie negatywne sformułowanie typu „nie dam rady”, „nie mam siły”, czy  po prostu „nie mogę”.  Jak myślisz, czy to motywuje cię do dalszej pracy? Wręcz przeciwnie, negatywne myśli utrudniają nam przełamywanie codziennych trudności w drodze do celu. Może jednak warto coś zmienić? 

Pozytywne myślenie i… rozmawianie ze sobą. 

Młodzi sportowcy są szczególnie narażeni na skutki negatywnego myślenia. Szczególnie jeśli trenerzy i rodzice nieumiejętnie formułują skierowany do nich feedback. Słysząc krytykę po nieudanym starcie, zawodnicy często utrwalają w sobie pewien tryb myślenia, negatywnego myślenia. „Skoro wtedy mi się nie udało to teraz też pewnie nie dam rady…”- generalizowanie często ujawnia się kiedy po jednym nieudanym  wydarzeniu zawodnikowi wydaje się, że nie potrafi tego zmienić i nigdy nie zrealizuje danego celu. To tylko jeden z przykładów. Kiedy mamy do czynienia z młodą, ambitną osobą ze skłonnościami do braku pewności siebie i cierpliwości w nauce nowych umiejętności, musimy wiedzieć jak zareagować! Zawodnicy powinni wiedzieć, że ich osiągnięcia sportowe są owocem ciężkiej pracy, a ćwiczenie konkretnych elementów przyczynia się do progresu w osiąganych wynikach.Oni sami są w stanie eliminować błędy, nawet te największe. 

STOP, przecież mogę! 

Czas zacząć świadomie kontrolować swoje myśli wiedząc, że możemy osiągnąć znacznie więcej myśląc pozytywnie. Aby to zrobić poprawnie, trzeba zrozumieć jakie rodzaje myśli pojawiają się w naszych głowach.Możemy wyróżnić cztery kategorie myśli występujących u  sportowców:

  • pozytywne, „Długo pracowałem na to ten sukces, jestem gotowy.”
  • negatywne, np. „Tyle razy zabrakło mi sił na końcówce dystansu, teraz pewnie też tak będzie.”
  • techniczne, np. „Wysoki łokieć, mocne nogi po nawrocie.”
  • neutralne, np. „Ciekawe co dostałem z testu z matmy.”

W przygotowaniu sportowców do rywalizacji na zawodach, najbardziej korzystna jest umiejętność koncentracji na pozytywnych i technicznych myślach.  

Praca domowa 

Zwróć uwagę na to co myślisz przed, w trakcie, i po starcie lub w danym okresie treningowym. Spróbuj policzyć ile negatywnych myśli przychodzi ci do głowy w ciągu jednego treningu. Potem naucz się zastępować je pozytywnymi zwrotami, które podbudują twoją pewność siebie, dodadzą energii i motywacji w codziennych zmaganiach na basenie. A co jeśli dalej nie wierzysz w to co chcesz powiedzieć? Amerykanie znaleźli na to sposób- „Fake it till you make it” czyli udawaj tak długo, aż w to uwierzysz. Powtarzaj budujące frazy tak długo aż sam uwierzysz, że jesteś wystarczająco szybki, silny i wytrzymały aby sprostać wyzwaniu! You can do it! 

Pozdrawiam,
Joanna Budzis 

Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:

Komunikacja, motywacja i pewność siebie
Formułowanie celów
Satysfakcja i radość

Wypowiedz się:

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This