Wizualizacja

mental

Joanna Budzis (Olimpijka, Medalistka Mistrzostw Europy, Rekordzistka i Mistrzyni Polski, absolwentka Psychologii Uniwersytetu w Pittsburghu), STREAMLINE Leadership Academy:

 Jak często wyobrażasz sobie to co chcesz osiągnąć, a nie to czego się obawiasz?

 Wizualizacja działa na twoją podświadomość, a twoja podświadomość działa jak w samonaprowadzająca się rakieta. Tworząc w głowie konkretny obraz wyznaczasz sobie cel. Twoja podświadomość zaczyna go realizować niczym rakieta zmierzająca do celu, modyfikując lekko swoją drogę tak, aby zrealizować zadanie. Od ciebie zależy jaki to będzie cel- sukces czy porażka? Twoja podświadomość nie analizuje, nie ocenia, nie ogranicza, tylko wykonuje zadanie, uderza w określony target. Twój target. Teraz zamknij oczy i wyobraź sobie co chcesz osiągnąć, najlepiej w wyraźnych kolorach… 

Często stosujemy techniki wizualizacji w życiu codziennym nie będąc tego do końca świadomi. Tworzymy obrazy sytuacji która nas czeka w szkole, w pracy lub na treningu nie wiedząc, że w ten sposób przygotowujemy się na te wyzwania. Trening wyobrażeniowy ma silny wpływ na nasze myśli, uczucia i zachowanie, dlatego też jest stosowany jako jeden z głównych elementów treningu sportowców. 

Wizualizacja może opierać się o własne doświadczenia lub dotyczyć całkowicie nowych sytuacji. W zależności od potrzeb sportowca, przyjmujemy różne perspektywy w naszych wyobrażeniach, a dodatkowo tworzony obraz może być czarno-biały lub kolorowy. Regulując te elementy, możemy kontrolować poziom pobudzenia organizmu sportowca. Tego typu ćwiczenia wykorzystywane w treningu młodych sportowców pomogą obniżyć stres związany z rywalizacją i wzmocnią pewność siebie. Dodatkowo, koncentracja na oddechu sprzyja relaksacji i obniżeniu napięcia. 

Efektywny trening wyobrażeniowy i jego pozytywny wpływ na postawę zawodnika wymaga jednak codziennych ćwiczeń. Wystarczy 5, 10, lub 15 minut dziennie, aby nauczyć się wykorzystywania mocy tego narzędzia. Zacznij od krótkich sesji przed i w trakcie treningu. Przy okazji ćwiczeń konkretnych elementów technicznych możesz najpierw wyobrazić sobie jak to ma wyglądać i jak chcesz to wykonać. Zobacz jak twoje ciało układa się w wodzie, jak pracują twoje ramiona i nogi, jaka jest pozycja głowy. Wyobraź sobie wszystkie detale. Takie krótkie wizualizacje poprawiają jakość wykonywanych potem ćwiczeń. Do dzieła! 

Pozdrawiam, 

Joanna Budzis 

 Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:
 Komunikacja, motywacja i pewność siebie
 Formułowanie celów
 Satysfakcja i radość
 Pogadaj ze sobą!
Everything is under control!Poradzić sobie ze stresem – rytuał

Wypowiedz się:

KlubbenFit

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This