woda

Uwaza się, że utrata wody w ilości 4% masy ciała uniemożliwia podjęcie wysiłku sportowego. Wbrew pozorom łatwo się do tego stopnia odwodnić. 4% dla dużego, 100 kg faceta to tylko 4 litry! Wystarczy w upale przejechać kilkadziesiąt km na rowerze bez uzupełniania płynów. Te 4% to „dead line”, koniec. Znacznie mniejsze odwodnienie powoduje już znaczący spadek wydolności. Jest to bardzo często niedoceniany aspekt treningu.
Skąd jednak mamy wiedzieć ile podczas treningu należy pić. Jest na to prosta metoda. Ważymy się przed treningiem, najlepiej nago. Na trening zabieramy wyskalowaną butelkę z płynem, który zazwyczaj zażywamy. Realizujemy typową jednostkę treningową, nie ograniczamy picia. Po treningu ważymy się powtórnie. Sprawdzamy ile wypiliśmy. Do różnicy wagi przed i potreningowej dodajemy wagę płynu który wypiliśmy ( z dobrą dokładnością możemy przyjąć, że 1 litr waży 1 kg). I otrzymujemy bilans płynów, a więc ilość płynów, jaką podczas treningu utraciliśmy.

Przykład:

– waga przed treningiem (Wp) – 70kg

– ilość wypitego podczas treningu napoju (v) – 1 litr ( 1 kg)

– waga po treningu (Wk) – 68 kg

 

Od wagi początkowej (Wp) odejmujemy wagę końcową (Wk):
Wp-Wk: 70-68= 2

Do otrzymanej różnicy dodajemy wagę wypitego płynu (v), w naszym przykładzie 1kg:

(Wp-Wk)+ v=(70-68)+1=3

 

A więc widzimy, że podczas treningu utraciliśmy 3 litry plynów. Utratę wagi spowodowaną innymi czynnikami możemy pominąć. Ważne, żeby ważyć się nago, po woda czy pot wsiąkają w strój.

Opisaną metodę stosowałem wielokrotnie. Facet ok. 75 kg podczas pływackiego treningu średniej intensywności, tracił mniej więcej 0,70- 1 kg na godzinę. Sprawdzcie sami!

Taki bilans powinniśmy robić od czasu do czasu, w miarę zmieniających się warunków, np. dla biegaczy czy kolarzy przy różnej temperaturze otoczenia, oraz dla różnych typów treningu. Nie musimy bawić się w aptekarza wyliczając co do mililitra czy miligrama. Ważne, że dzięki takiemu bilansowi uzmysłowimy sobie jak bardzo picie podczas treningu jest ważne!

 

Wypowiedz się:

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This