Sonia

Sonia Bochyńska – trenerka pływania i przygotowania motorycznego

Trenerka pływania i przygotowania motorycznego, wielokrotna Mistrzyni Polski  w pływaniu oraz uczestniczka zawodów międzynarodowych w tym Mistrzostw Europy Juniorów.  Mulitimedalistka Pucharów Świata i Mistrzostw Polski w pływaniu w płetwach oraz Rekordzistka Polski Mastersów.

Absolwentka Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego na kierunku fizjoterapia, absolwentka wielu specjalistycznych kursów branżowych.

CZYM JEST TRENING MOTORYCZNY I DLACZEGO W DALSZYM CIĄGU JEST GO TAK MAŁO  W CODZIENNYM ZASTOSOWANIU?

Wszędzie używamy mądrych słów – nowości-m.in. trening motoryczny, ale czy wszyscy wiedza co to jest?

Zacznijmy zatem od początku:

Trening motoryczny to taki, który kształtuje wszystkie cechy motoryczne, tj. m.in. siłę, szybkość. Jest to także trening prawidłowych wzorców ruchowych, które wpływają na poprawę wydajności w sporcie, działa profilaktycznie, buduje fundament i rozwija potencjał sportowy.

Jakie są fundamenty treningu motorycznego?

Do każdego zawodnika powinniśmy podchodzić indywidualnie ( wiadomo, że to trudne sytuacja w grupie) jednak każdy,  zadane ćwiczenie zrobi w inny dla siebie sposób.

Pracę zaczynamy od oceny jakościowej ruchu, gdyż jakość, a nie ilość ma dla nas największe znaczenie.

Optymalne przygotowanie motoryczne budujemy według piramidy :

  1. MOVEMENT – koordynacja nerwowo- mięśniowa , mobilność i stabilność
  2. PERFORMANCE – siła >siła eksplozywna, moc; szybkość , zwinność, wytrzymałość
  3. SKILL

Inaczej zbudowane przygotowanie sportowe naraża nas na urazy oraz powoduje obniżony poziom sportowy.

Działanie zaczynamy od korekcji, czyli od najsłabszych ogniw w naszym ciele.

Pierwszym etapem korekcji jest poprawa MOBILNOŚCI , poprzez techniki tkanek miękkich, techniki manualne wykonywane przez fizjoterapeutę, stretching i przywrócenie symetrii.

Dalsze postępowanie wygląda w ten sposób iż uczymy podstawowych ćwiczeń m.in. przysiad, pompka – od najprostszych i najniższych pozycji, stopniowo je utrudniając. Wszystkie ćwiczenia zaczynamy od kontroli motorycznej w warunkach statycznych, poprzez odczucie, pobudzamy samoświadomość zawodnika – powinien od początku uczyć korygować się sam.

Dopiero po osiągnięciu zadowalających efektów w statyce przechodzimy do treningów w dynamice oraz z oporem zewnętrznym.

Trening motoryczny może być prowadzony jako osobna jednostka w mikrocyklu, jednak elementy mogą być w doskonały sposób zastosowane w rozgrzewce.

Pamiętajmy iż podstawą nad podstawami jest kształtowanie stabilności tułowia CORE.

Więcej o CORE w następnym artykule.

Sonia Bochyńska

Inne artykuły Soni:

 – „Jestem szczęściarą”
„Rozgrzewka przed treningiem”

Wypowiedz się:

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This