science

Kolejną metodą wyznaczania stref energetycznych, a tym samym pożądanego na treningu tempa pływania oraz oceny intensywności wysiłku, jest wyliczenie wartości procentowej tętna maksymalnego w oparciu o schemat:

Wartość procentowa tętna:

A1 68-77 % HRmax
A2 77-82 % HRmax
A3 82-86 % HRmax
AT 86-91 % HRmax
CS 91-95 % HRmax
MVO2 95-100 % HRmax

Z powodzeniem wykorzystuję też u zawodników wyczynowych trzykrotny pomiar tętna w celu określenia, czy wysiłek był progowy, podprogowy czy ponadprogowy (- Strefy energetyczne – wprowadzenie ).

Trzy tętna:
mierzymy tętno po wysiłku w sek: 0-10; 30-40 i 60-70. Sumujemy te trzy wartości. Suma 70-75 daje wartość AT

Powyższej metody nie stosowałem u zawodników starszych kategorii wiekowych, mastersów, powyżej 30 roku życia. Więc nie mogę jej polecić opierając się na własnym doświadczeniu.

Jak zwykle sugeruję weryfikację, od czasu do czasu, powyższych metod pomiarem laktatu we krwi.

Zajrzyjcie do poprzednich artykułów dotyczących wyznaczaniu stref energetycznych i tempa pływania:
– Strefy energetyczne – wprowadzenie
– Określanie intensywności wysiłku, cz I ( skala Borga)
– Wyznaczanie intensywności treningowych ( w oparciu o życiówkę na 200 )
– Wyznaczanie tempa pływania, T 40
– Wyznaczanie int w oparciu o tętno maksymalne

Powodzenia w treningu!
Mariusz Wędrychowicz

Wypowiedz się:

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This