superhero

Joanna Budzis, STREAMLINE Leadership Academy:

Synergia czyli 2+2=5

Formułowanie celów to pierwszy krok w rozwijaniu świadomości młodego sportowca. Co dalej? Jak jest rola trenera i rodzica w procesie tworzenia silnej psychiki ich podopiecznych?  Co możemy zrobić razem aby w pełni wykorzystać zalety psychoedukacji? Czy to się wogóle uda połączyć? 

Zwieramy szyki i łączymy siły!

Do realizacji celów potrzebujemy dużej motywacji do pracy i pokonywania trudności na drodze do sukcesu.  Oprócz przekonania o własnej skuteczności, zawodnik musi wierzyć w umiejętności i wiedzę trenera, oraz programu który wykonuje. Opinia trenera, jest więc dla zawodnika głównym źródłem pewności siebie w sytuacjach stresowych. Dodatkowo, odpowiednia komunikacja pomiędzy zawodnikiem, trenerem i rodzicem jest podstawą pozytywnej atmosfery rozwoju. Czemu więc nie spróbować? 

W sporcie trochę jak w biznesie!

Wielu z nas na pewno słyszało o analizie SWOT, która oprócz biznesu, jest również wykorzystywana w treningu mentalnym sportowców. Przeprowadzając analizę mocnych i słabych stron, możliwości oraz zagrożeń ze środowiska zewnętrznego, zawodnik wraz z trenerem może ustalić szczegółowy plan pracy na rozwojem konkretnych umiejętności. Chcesz w pełni wykorzystać swój potencjał? Zacznij od wyodrębnienia tego co najbardziej hamuje twój rozwój. Najlepszym rozwiązaniem jest wykonywanie tego ćwiczenia wraz z trenerem. Można również wykorzystać opinię rodziców a także ich ważny udział we wsparciu emocjonalnym zawodnika. 

Porażka nawozem sukcesu!

W komunikacji z zawodnikiem, trenerzy i rodzice powinni podkreślać, że sukces to efekt ciężkiej pracy, a nie talentu. Nawiązując do talentu i cech stałych, zawodnik nie czuje, że ma kontrolę nad swoim przygotowaniem i rezultatami na zawodach. Wysoka motywacja, pewność siebie i satysfakcja z uprawiania sportu są zagrożone. Świadomie analizując sukcesy i niepowodzenia uczymy najmłodszych sportowców, że każda porażka to nieodłączny element nauki nowych umiejętności. Przy nieudanym starcie starajmy się więc odnaleźć zarówno dobre jak i słabsze elementy wykonania. 

Konstruktywny feedback!

Pozytywny feedback jest więc nieodłączną częścią rozwoju. Umiejętnie przekazywana informacja zwrotna jest kluczowa, bo pokazuje czy zbliżamy się do realizacji celów. Znane są proste techniki komunikacji, które pomagają zbudować silną motywację u najmłodszych. Niestety, często zdarza się, że trenerzy negatywnie reagują na słabsze rezultaty zawodników i mają trudności z przekazaniem informacji zwrotnej która pomoże zawodnikom wyciągnąć odpowiednie wnioski z porażki. 

Małe zmiany, wielkie rezultaty!

Drobne zmiany w komunikacji sprawią, że zawodnik staje się świadomy popełnionych błędów, wie jak zmienić złe nawyki i jest zmotywowany do pracy. Czuje, że ma wpływ na swoje przygotowania i to jak wypadnie następnym razem-  zobowiązuje się do pracy. Trenerzy mogą więc wykorzystywać analizę startów do budowania pewności siebie, motywacji, oraz w celu ustalania konkretnych działań w nadchodzącym okresie treningowym. 

Pozdrawiam, 

Joanna Budzis 

Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:
Formułowanie celów i koncentracja uwagi 
Satysfakcja i radość

Wypowiedz się:

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This