wall

Joanna Budzis (Olimpijka, Medalistka Mistrzostw Europy, Rekordzistka i Mistrzyni Polski, absolwentka Psychologii Uniwersytetu w Pittsburghu), STREAMLINE Leadership Academy:

 Nie traćmy czasu na rozmyślanie o błędach 

W poprzednim artykule wspominałam jak ważnym elementem przygotowań jest stworzenie i przećwiczenie własnej rutyny przedstartowej. Poczucie kontroli i podążanie za swoją check-listą tworzy tarczę ochronną przed stresem. W sezonie pływackim zawodnicy są wystawieni na częste sprawdziany nie tylko formy fizycznej ale też psychicznej.  Liczne starty na zawodach to doskonała okazja do wykształcenia pewnych nawyków mistrzowskiej mentalności. Każdy start bowiem daje nam możliwość przećwiczenia odpowiedniej rutyny przedstartowej, dialogu wewnętrznego, technik koncentracji, odpowiedniej analizy startów i realizowanych celów, oraz tzw. rutyny po starcie. 

Wykorzystaj każdą szansę

 W przypadku dwu lub trzydniowych imprez jakimi są główne zawody organizowane przez  Polski Związek Pływacki, zawodnicy wykonują kilka startów dziennie. Niezależnie od tego, czy jest to podział na eliminacje i finały, czy prosty rozkład konkurencji na bloki, mamy sporo okazji do tego aby zbudować lub zburzyć naszą motywację i pewność siebie.  Pewność co do własnej skuteczności jest narażona na uszczerbek, gdy pierwsze starty na danej imprezie są nieudane. Co wtedy? Poprawna analiza wyścigów z trenerem oraz indywidualna refleksja są niezbędne, ale często nie wystarczające, żeby przestać myśleć o porażkach. Jak możemy temu zaradzić? 

Spuść wodę- dosłownie 

Po wykonaniu analizy, warto stworzyć swój rytuał odcięcia się od przeszłości i zakończonych już wyścigów. Wykonanie pewnych czynności lub gestów które będą symbolizowały KONIEC lub STOPprzekaże sygnał do mózgu, że zadanie jest już zakończone i należy skoncentrować się na następnym. W tym momencie zaczynamy przygotowania do kolejnego wyścigu przypominając sobie strategię i cele do wykonania w nowej misji. Warto przyjrzeć się gwiazdom koszykówki lub baseballu, gdzie zawodnicy wykonują akcje jedna po drugiej i poprzez drobne rytuały jak  np. otrzepanie rąk,  mogą szybko i skutecznie odciąć się myślami od popełnionych błędów i w pełni skoncentrować na TU i TERAZ. Innym przykładem takiego ryuału może być spuszczenie wody lub wyrzucenie zgniecionej kartki papieru do kosza. 

Try-Fail-Learn-Repeat 

Nie warto tracić czasu i energii na rozpamiętywanie porażek. Konstruktywna analiza wyścigów pozwala nam wyciągnąć wnioski, ale długie rozpamiętywanie zakończonych już startów niepotrzebnie odwraca naszą uwagę od tego co faktycznie możemy kontrolować i wykonać w kolejnymstarcie. Naucz się umiejętnie zatrzymywać myśli, które przeszkadzająci w realizacji kolejnych celów na twojej liście. 

Pozdrawiam, 

Joanna Budzis

 Inne artykuły Joanny Budzis znajdziesz tutaj:

 Komunikacja, motywacja i pewność siebie
 Formułowanie celów
 Satysfakcja i radość
 Pogadaj ze sobą!
Everything is under control!

 

 

Wypowiedz się:

O autorze

Powiązane wpisy

Shares
Share This